THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Saturday, September 24, 2011

Saya Membuat Perkara Ini Kerana Saya Merasakan….

Assalamualaikum Salam Muhibbufillah buat sahabat dan sahabiah. Alhamdulillah dengan izin dari Allah SWT yang mencetuskan ilham untuk penulis terus bekarya dan berdakwah. Doakan agar perjuangan ini tidak terhenti dipertengahan dan dijauhkan daripada sifat mazmumah. Insyaallah. Topik pada kali ini lebih berkisar tentang JAWAPAN bagi setiap persoalan yang dilemparkan kepada kita. Sebagai contoh apabila diutarakan persolan berkaitan aurat rata-rata respondent akan menjawab, “Erm saya merasakan belum sampai serulah” atau “Saya Nampak AYU dan SOPAN begini” atau “No Komen”. Isunya MENGAPA kita harus menjawab sedemikian rupa? Mungkin ada yang menyatakan pada penulis bahawa “Benda kecik je yang ko nak kecoh kenapa? Kau tu entah betul entah tidak”. Terpulang apa yang orang nak label tetapi atas dasar rasa terpunya dan demi melaksanakan tugas dan tanggungjawab sebagai khalifah ianya perlu ditegur dan dipandang serius. Pastinya HEMPEDU menanti dan akan ada GOLONGAN yang MERASA TERANCAM namun yang BERTENTANGAN dengan SYARIAT ISLAM harus diperjelaskan agar tidak ada lagi yang ISLAM sekadar di paparan KAD PENGENALAN.

Teringat akan pesanan Mentor Penulis Saudara Ahmad Fedtri Yahya yang menyatakan bahawa Rakyat Malaysia MALAS untuk berfikir makanya apabila diajukan persoalan PASTInya respondent akan menjawab dengan jawapan yang RINGKAS dan MERAPU sebagai CONTOH:

Wartawan : Assalamualaikum, saya mengikuti perkembangan awak daripada sejak
awal kemunculan dan kini Alhamdulillah sudah bertudung,sila komen.
SiFulanah : Erm, saya rasa saya Nampak AYU dan SOPAN.
Wartawan : Maksud kamu apa?
SiFulanah : RAMAI ORANG KATA BERTUDUNG ITU SOPAN dan CANTIK

Persoalannya mengapa kita selalu MENGGUNAKAN pernyataan ORANG KATA? Kenapa kita tidak bercakap bersandarkan ILMU? Di dalam sibuk merencanakan KEMODENAN NEGARA menuju kearah SEBUAH NEGARA MAJU dan TRANSFORMASI namun dalam SEDAR atau LUAR SEDAR rupanya TAHAP MENTALITI dan INTELEKTUAL rakyat Malaysia boleh diklasifikasikan sebagai MUNDUR rupanya. Tepuk Dada Tanya Iman mengapa jadi begini. Bukan penulis tidak mahu mengulas puncanya sebaliknya penulis memberikan sedikit ruang kepada sahabat sahabiah untuk berfikir bagi menjana NEURON yang termendap di SEL OTAK untuk kembali AKTIF bagi menghasilkan BERJUTA NEURON bagi melahirkan UMAT ISLAM SUPER. Tiba-tiba teringat akan pesan sahabat ku Abang Amin Idris, “Untuk berubah tidak perlu kalau berkalau ataupun Bangau Oh Bangau.” Apa mesejnya? Pengajaran yang kita boleh dapat adalah:
i. Jangan MENCIPTA SEJUTA ALASAN untuk menyelamatkan diri.
ii. Jangan SUKA MENUNDING JARI kepada ORANG LAIN andai perancangan kita GAGAL
ataupun DIGAGALKAN.
iii. Sentiasa MENAMBAH ILMU supaya kita BERINTELEKTUAL.

Stigma pemikiran banyak membuatkan MANUSIA membataskan DIRInya tanpa sebab yang MUNASABAH. Tak percaya? Tolonglah percaya, ORANG KITA MALUNYA tak bertempat. Kenapa penulis cakap macam tu? Sedarkah kita apabila diajukan tentang persoalan berkaitan perkara yang serius kita selalu menolak untuk ditemuramah(wawancara) dan memberikan pandangan bagi proses penambahbaikan. Perasan tak? Tapi ORANG KITA cukup BERSEMANGAT apabila diajak BERGOSIP, MENGUMPAT, MENABUR FITNAH dan macam-macam lagi adakalanya TAK SEDAR DIRI ada yang samapai LUPA TANGGUNGJAWAB dan ada yang MACAM BERTIH JAGUNG sampai tak boleh nak berhenti bercakap. Perasan tak atau buat-buat tak perasan atau NORMALlah SITUASI tu? Bagi yang muslim pula lebih gemar membataskan diri hanya disekitar kelompoknya sahaja andai diajak BERBINCANG berkaitan ILMU AGAMA jawapannya, “Tak maulah SEGAN, aku bukan FAHAM sangat pun. Tak maulah kang dia tanya aku tak jawab kantoilah. Aku bukan ustazah macam kau.” Pula? Andai TAK TAHU menjadi HUJAH maka hujahan ANDA mudah sahaja dipatahkan. Andai kita TAHU kita JAHIL belajarlah dengan BERGURU pada mereka yang ALIM (pada yang selayaknya jangan sampai SESAT sudah) dan perbaiki diri. Jangan MALU di DUNIA untuk mencari ILMU ISLAM kerana MASIH BELUM TERLAMBAT. “Eh ye ke? Belum terlambat kata ko? Mana ko tau? Tak habis-habis menipu…Cher jawab.” KITA MASIH BELUM TERLAMBAT kerana PINTU TAUBAT MASIH TERBUKA dan segala YANG ALLAH JANJI MASIH ADA jadi REBUTLAH PELUANG yang masih BERBAKI sebelum kita menjadi SEKUJUR TUBUH YANG TIDAK BERNYAWA dan BERMAYA.

Akhir tinta saya ingin berpesan kepada DIRI INI dan buat anda diluar sana YANG MENYAYANGI DIRI, KELUARGA dan MASYARAKAT bantulah diri untuk menyerlahkan KEBITARAAN melalui GAYA KOMUNIKASI yang BERKUALITI. Kalau boleh kita elakkan penggunaan perkataan-perkataan yang sudah di jangka terbitnya sebagai contoh “Nasib dia” “Ermm” dan sewaktu dengannya. Saya merayu sangat-sangat agar kita berusaha menambah ilmu agar UMAT ISLAM di MALAYSIA tidak lagi disogokkan dan digula-gulakan dengan FANTASI. Renung Fikir Bersama dan Maaf Seadanya Wallahua’lam.

p/s: Bukan MARAH Cuma TERKILAN. “Ya Allah bantulah kami Ya Allah”

0 ulasan: