THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, August 19, 2011

Apa Nak Buat Ye? Nak Jawab Apa ni?

Assalamualaikum sekadar mengisi masa yang terluang sambil menanti bermulanya Kuliah di Madrasah AlHijrah di TVAlhijrah. Teringat dengan pertanyaan seorang insan, “Eh apa nak makan ek? Apa yang sesuai untuk ibu mengandung? Buah apa ek yang best?” Ermmmm sambil terkedu dan hampir tersedak selepas tegukan yang seterusnya apabila selesai menjamah hidangan berbuka puasa. Dibenak pemikiran ini terlintas satu persoalan yang penulis sendiri kurang pasti akan jawapannya. Nak tau apa dia? “Aku ni dahlah BUJANG, CALON SUAMI pun takdak lagi. Kawan ramailah tapi tak buat shortlist lagi. Tanya pasal mengandung pulak dah…jenuh-jenuh.” Itulah persoalan yang terlintas apabila diterjah dengan soalan membunuh bagi penulis.

Tapi disebabkan tak nak ada yang terguris dengan jawapan penulis, maka usahakan jugalah tak nak biarkan persoalan dia terkontang-kanting. “Entah, aku pun tak tau sangat. Cuma apa yang aku tahu nenas, limau alah pendek kata yang berasid tak boleh makan. Selebihnya aku manalah tau.” Lantas dia menjawab, “Eh, lupa pulak ko belum kahwin hehehe maaf ye.” Tau takpelah, adakah soalan macam tu yang ditanyanya…jenuh juga nak bagi jawapan tu… Jadi pesanan penulis pada anda yang diluar sana TOLONG PEKA pada KEADAAN SEKELILING agar apa yang kita persoalkan tidak memerangkap orang yang ditanya. Ya, memang tak salah bertanya…tapi kalau bertanya pada orang yang memang takde jawapan bagi persoalan anda kan sia-sia namanya…betul tak? “Eh kenapa nak peka pula?” Yelah haruslah PEKA adakalanya insan disekeliling kita ni mudah terguris, sensetif dan mungkin rasa tercabar dengan soalan yang kita lontarkan. Mungkin bagi kita itu persoalan biasa namun bagi individu yang kita tanyakan mungkin agak canggung. Jadi berhati-hati sebelum sebarang objek ataupun perlakuan luar kawal menimpa anda. Seolahnya IBARAT MALANG MEMANG DAH BERBAU buat anda. Jadi Renung Fikir Bersama…Jangan Terhantuk Baru Terngadah….

p/s : Tiba-tiba terfikir kenapa dia tanya aku pasal isu mengandung pula ye? Yang peliknya bertanya pada yang bujang…ke sindir aku sebab masih belum bertemu jodoh? Hanya Allah yang tahu hikmah disebalik peristiwa…apapun terima kasih di atas soalan tu…..

0 ulasan: