THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Sunday, August 28, 2011

Wanita Penjalin Perpaduan, Dewan Merdeka PWTC

Assalamualaikum Alhamdulillah masih lagi bernyawa dan diberikan ilham oleh Allah SWT melahirkan serta meluahkan kebitaraan di dalam pemikiran. Sekadar sedikit perkongsian dan luahan rasa daripada insan yang kerdil ini, mohon diperbetulkan andai berlaku kekhilafan atau keterlanjuran di Medan Tinta, andai ada yang canggung MAAF SEADANYA…Alhamdulillah dengan kesempatan yang ada serta ruang masa yang berbaki penulis berkesempatan menghadiri Majlis Hari Wanita Yang Ke-10 Peringkat Kebangsaan yang telah di adakan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur pada 25 Ogos 2011. Ya dalam kesibukan memenuhi rutin harian sebagai SISWAZAH MENGANGGUR yang menjadi surirumah sepenuh masa dan masih lagi menuntut di Madrasah Ramadhan yang hanya tinggal beberapa hari lagi yang bersisa sebelum bergraduasi di Syawal akhirnya dengan izinnya sampai juga ke sana tanpa sedikit pun mengganggu rutin harian. Alhamdulillah sungguh cantik percaturan yang telah ditetapkan. Di sana penulis berkesempatan bertemu dengan sahabatku Ardi Herman Mohd Mardzi dari TV Alhijrah walaupun dari kejauhan. Mari kita bersama koreksi diri dengan menak’ul potongan ayat Al-Quran di dalam Surah An-Nisa’ ayat ke 49 yang berkisar tentang Larangan Menganggap Dirinya Paling Baik yang bermaksud, “Tidakkah engkau memerhatikan orang-orang yang menganggap dirinya suci (Orang Yahudi dan Nasrani)? Sebenarnya Allah menyucikan siapa yang Dia kehendaki dan mereka tidak dizalimi sedikitpun.”

Semua sedia maklum di Malaysia ini apabila di sebut tentang WANITA…pastinya wanita diluar sana akan merasakan bahawa “KAMI ADALAH GOLONGAN YANG TINGGI MARTABATNYA KINI…ANDAI DAHULU TEMPAT KAMI HANYA DI DAPUR SERTA MEMBESARKAN ANAK-ANAK…NAMUN KINI KAMI HEBAT DI PERSADA ANTARABANGSA. KAMI JUGA MAMPU BERSAING DENGAN KAUM ADAM… BUKTINYA RAMAI WANITA MENCEBURI BIDANG PROFESIONAL YANG DIPELOPORI OLEH LELAKI”…Namun persoalannya sejauh mana kita merasakan kita ini (golongan wanita) merasa terpunya di kelompok masyarakat andai kita hanya STATIK mengharapkan nilai yang kita ada? Apakah cukup dengan kredibiliti yang sedia ada untuk dijadikan modal di akhirat kelak? TEPUK DADA TANYA IMAN…ANDAI TERSASAR MARI BERSAMA KITA BERTAUBAT MENDAMBA REDHANYA…Bukannya melemahkan kaum sendiri namun mengajak agar kita sama-sama memikirkan serta bertindak berlandaskan Al-Quran dan Sunnah jangan sampai kita tersasar menjadi HAMBA yang MELAMPAUI BATAS.

Walaupun penulis seorang Wanita (Remaja Perempuan a.k.a BUJANG) bukanlah niat di hati ini untuk melemahkan kaum sendiri namun sedarkah kita bahawa selama ini kita hanya dikobarkan dengan semangat? Namun dimana gerak kerjanya? Adakah cukup dengan KRONISM? Apakah kita ini gemar dengan perkara yang dimomokkan? Bangkit wahai Wanita di Malaysia. Tidak dinafikan PERPADUAN itu penting namun ada aset yang lebih penting yang kini makin dipinggirkan iaitu NIKMAT IMAN dan ISLAM yang makin menyisih jauh daripada gaya hidup seorang Muslimah yang Solehah. Kemana GOLONGAN WANITA yang merasakan dirinya MUSLIM? Mengapa kita tidak berusaha sedaya mampu memasakkan kefahaman berkaitan AKIDAH, IBADAH serta AKHLAK, mengembangkan EKONOMI mengikut kaedah SYARIAH, mengamalkan GAYA HIDUP ISLAM? Mungkin ada yang mula mengata, namun ini pandangan peribadi penulis. Bukankah ISLAM ITU INDAH? Segala manual berkaitan PERPADUAN ada di dalam Al-Quran? Apalah makna perpaduan andai ISLAM ditolak mentah-mentah?

Memetik kata-kata Perdana Menteri yang mengharapkan agar Wanita menjadi sebahagian daripada agen Transformasi Negara sedikit mencetuskan ketidakpuasan hati penulis. Dari sudut pandang penulis Wanita di Malaysia haruslah lebih rasional dan bertindak menggunakan akal dan berhikmah bukannya nafsu dan emosi. Betul kita memang tidak selayaknya meletakkan JANJI dan MIMPI INDAH yang MENGGUNUNG sehingga menjerat diri namun itulah realitinya. Sedarkah kita dengan apa yang kita tuturkan andai GAGAL dilunaskan akan mengundang PADAH? Oleh itu buat WANITA di luar sana UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI…jangan gemar menunding jari apabila berlaku kepincangan dan jangan suka menempelak mereka yang difikirkan tidak wajar bersama kita…disebabkan apa…disebabkan kita merasakan “Yeahhh, aku hebat. Kau ikut telunjuk aku…” Apakah itu akhlak yang di ajar Rasulullah?

Tidak dinafikan diperingkat IPT ramai Mahasiswi kita begitu giat berpesatuan, selepas itu melangkah ke gerbang pekerjaan dan baru mula bertatih, mengorak langkah seterusnya melalui NGO dan sebagainya namun untuk apa? Menuntut hak FEMINISMA? Mengapa ISU GLOBAL yang sibuk diratah sedangkan ISU UMAT ISLAM dari aspek FARDHU AINnya MASIH BELUM SELESAI? Bagaimana dengan SOLAT kita…PUASA kita…ZAKAT kita…Akhlak kita? Mengapa kita kata WANITA harus keluar dari kepompong kesempitan sedangkan kita yang mencipta benteng itu? Mengapa kita meletakkan tanggungjawab MENYEBARKAN SYIAR ISLAM hanya di bahu ALIM ULAMA semata atau mereka yang menuntut didalam Jurusan Pengajian Islam semata? Dimana kita yang beragama ISLAM? Sedangkan kita juga berperanan SEBAGAI MEDIUM MENYEBARKAN DAKWAH…mengapa jadi begini? Jangan Terhantuk Baru Terngadah…Mungkin agak sensitive namun itu reality kehidupan…JANGAN BIARKAN DIRI TERUS HANYUT DEK PESONA DUNIA…

Sekadar itu sahaja perkongsian buat kali ini, agar jangan bertemu retak. Jangan ada juga RETAK MANANTI BELAH. Mari bersama kita ikat seluruh muslimat dengan ikatan yang kukuh dan tersusun rapi iaitu AKIDAH dalam memastikan MISI Satu Ummah Satu Akidah dapat direalisasikan. Selamat Hari Wanita buat seluruh Wanita…Ampun maaf seadanya…tidak terniat untuk mencetuskan provokasi namun sekadar mengajak kita berfikir kemana haluan kita kalau masih asyik dibuai lena. Jangan sibuk MENAGIH SIMPATI ANDAI KITA MEMPERJUDIKAN NILAI SEORANG MANUSIA MERDEKA…Bukan sekadar merdeka bebas dari dijajah namun seluruhnya harus disiapsiagakan agar tidak lagi tangisnya sendiri dan merintih di bumi sendiri. Akhir kalam, maaf seadanya…Moga Wanita terus berusaha membantu Lelaki dalam menambah-baikkan KUALITI UMMAH dari aspek Fiqh Wanita dan sebagainya. Jadilah antara WANITA yang bakal MENGHUNI SYURGA Insyaallah. Barakallah Tabarakallah…Ma’assalamah…Jazakallah Jaza’…

p/s: Maaf andai ada yang tersinggung. Bukannya apa cuma sebagai pencetus motivasi
“JANGAN BERPUTUS ASA”…BERJALAN TANPA HENTI kerana REZEKI Allah Bukan
disandarkan pada wang ringgit namun lebih dari itu…

0 ulasan: