THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, June 16, 2011

MENGAPA KITA SUKA KETAWAKAN ORANG

Assalamualaikum bertemu kesekian kalinya. Alhamdulillah akhirnya kesempatan masa yang ada mampu penulis berkongsi rasa bersama kalian. Sungguh berat ujian yang melanda diri ini. Ya, memang UJIAN itu TARBIYYAH daripada Allah namun adakalanya kita juga mampu hanyut disebabkan kita tidak ada kekuatan untuk menghadapinya. “Macam mana nak dapat kekuatan?” Jawapannya hanya mendekatkan diri pada Allah, kaji sejarah Rasulullah, jinakkan diri dengan Al-Quran dan Sunnah dan paling penting dekat pada ALIM ULAMA’. “Alahai saya dah buat semua tu tapi saya tak kuat juga, kenapa?” Bukankah Allah telah berfirman bahawasanya tidak beriman seseorang itu selagi ia tidak diuji dan Allah befirman lagi bahawa melalui ujian ini aku dapat mengetahui tahap amalan hamba ku.

“Akak cakap senanglah, keluarga akak supportive. Saya ni, baru nak berubah dah kena gelak” lantas penulis menjawab “Mana kamu tahu keluarga akak supportive? Kamu pernah rasa ke apa yang akak rasa?” Terkedu seketika adik tu, “Ermmm saya jangkakan begitu, saya nampak akak bebas nak kemana sahaja untuk berkongsi ilmu, pakaian akak nampak islamik dan gaya akak tu menggambarkan akak bukan calang-calang manusia dan bukan daripada calang-calang keluarga” Di dalam hati terdetik juga “Allahhuakhbar sungguh hebat kurniaanMu”

Bukan itu pokok pangkal persoalan, persoalannya mengapa kita suka KETAWAKAN ORANG? Bayangkan apabila anda bertemu dengan ibu anda menyatakan hasrat “Mak, saya nak pergi audition Solehah di stesen TVAlHijrah dan mungkin saya akan ke Audition Ustazah Pilihan di ASTRO OASIS, saya minat nak belajar ilmu bagaimana hendak berdakwah, sekurang-kurangnya ada juga saham saya nak di bawa ke sana.” Lantas ibu menjawab “Hermmm oklah tu” perbualan mati di situ sahaja. Keesokan harinya apabila jiran bertandang di laman rumah, “Eh, Tijah anak kau dah kerja ke?” dengan bangganya makcik ni menjawab “Owh, anak aku kerja di PNB, pegawai kau. Diploma je tak pandai mana pun” dengan nada menyindir sinis. “Anak kau Odah?” suasana yang tenang dipecahkan dengan hilai tawa si Odah, “Hahahahahaha, anak aku ada Degree Elektronik tapi nak jadi pendakwah. Apa ke nama program tu Solehah alah rancangan reality TV Islam tulah? Haahaha minat nak jadi pengacara muslimah solehah kononnya tapi layak ke dia?” Cuba kalian bayangkan apalah perasaan anak tu apabila niatnya nak menjadi pendakwah, nak bawa ISLAM serta mewujudkan platform berlandaskan syariat di ketawakan oleh IBUNYA sendiri? Bagaimana hancur luluhnya hati seorang anak yang menaruh harapan yang sangat tinggi pada ibunya sebagai supporter kerjayanya akhirnya memperlekeh impian anaknya? Pelikkan manusia sekarang, MAK AYAH lebih bangga kalau anak masuk RANCANGAN REALITI yang berorientasikan HEDONISMA. Uish bangga dia kalau anak dia berjaya ke rancangan reality macam tu.

Teringat penulis dengan pesanan Pak Khairul, “Sham, kita ini golongan Ghuraba’. Ingat Sham ISLAM itu datangnya asing, ingat Rasulullah lebih besar ujiannya tapi mengapa Rasulullah mampu menghadapinya? Dari situlah dapat dinilai tahap keimanan hambanya” Tiba-tiba semangat yang luntur kembali pulih apabila mengenangkan pesanan Pak Khairul. Kita harus bangkit menentang yang BATIL sampai bila kita nak tunduk kepada mereka yang menindas ISLAM walaupun dia ISLAM. Ramai yang ketawa bila kita nak bawa ISLAM tapi berapa ramai yang menangis apabila tahu NERAKA terbentang luas buat mereka yang JAHIL? Renung fikir bersama. TEPUK DADA TANYA IMAN…JANGAN TERSADUNG BARU MELATAH…BILA TERHANTUK BARU TERNGADAH…

p/s: Buat diri yang sedang berduka lara La Tahzan. Mungkin sudah tiba masanya aku mencari
INSAN yang mampu memperteguhkan lagi langkahku menuju Redha Illahi. Namun masih
terkunci ra

0 ulasan: