THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, June 16, 2011

GERHANA BULAN LAMBANG KEBESARAN ALLAH

Assalamualaikum salam pengikat ukhuwah. Menyorot kata-kata Saudara Fedtri Yahya di dalam Rancangan Malaysia Hari Ini, “Andai ramai di kalangan kita sanggup berjaga malam sehinggakan tidak tidur untuk menonton bola apalah sangat andai dikorbankan seluruh malam itu untuk berkunjung ke Masjid Negara bagi menunaikan SOLAT GERHANA BULAN dan MENDENGAR KHUTBAH? Insyaallah ramai jemaah SUBUH pada pagi tu nanti selain membuat cerapan bulan di dada langit”

Penulis secara peribadinya amat bersetuju dengan apa yang diutarakan oleh Saudara Fedtri. Kita sanggup menyediakan skrin besar, menutup jalan-jalan utama semata-mata bagi mengumpulkan seramai mungkin PEMINAT FANATIK BOLA SEPAK bagi melaungkan “GOLLLLLLLLLLLLLLLL” secara berjemaah dan banyak pesta berlaku di sana-sini untuk meraikan kemenangan sesebuah kelab bola sepak. Rasanya tidak keterlaluan andai kita ambil pendekatan yang sama bagi mensyukuri NIKMAT ALLAH ini. Andai yang beragama ISLAM sendiri tidak pernah rasa BERSYUKUR dan lebih malang lagi TIDAK langsung ingin MELIHAT KEBESARAN ALLAH melalui CIPTAANNYA YANG MAHA AGUNG memang amat rugilah kita. Tidak juga keterlaluan bagi PENGUSAHA SYARIKAT PENGANGKUTAN AWAM untuk menyediakan BAS, KERETAPI ataupun TEKSI pada kadar rata bagi memudahkan MASYARAKAT MALAYSIA di SEMENANJUNG KHUSUSNYA untuk pergi ke MASJID NEGARA bagi melihat fenomena ini. Mengapa kita hanya melanjutkan waktu operasi pengangkutan awam kita hanya pada WAKTU-WAKTU tertentu? UNTUK GERHANA BULAN MASAKAN TIDAK BOLEH? Renung Fikir Bersama…Betulkan mana yang pincang…JANGAN SIBUK TUNDING JARI PADA ORANG…AKHIRNYA….

Insyaallah dengan izin Allah andai dikurniakan CUACA yang BAIK kita SELURUH RAKYAT MALAYSIA tanpa mengira agama mahupun keturunan berkesempatan melihat FENOMENA GERHANA BULAN ini pada 7 Rejab. Bagi yang beragama ISLAM yang sihat, BERAKAL usahakanlah apa cara sekalipun untuk datang ke MASJID NEGARA untuk menunaikan SOLAT SECARA BERJEMAAH. Mungkin ada yang menyatakan, “Eish kau ni sibuk sangat nak suruh kami pi Khamis ni orang khejalah, nanti 10-11/12/2011 ada lagi. Alah nanti-nantilah” Persoalannya MASIH BERNYAWAKAH ANDA KETIKA ITU? Ingat, MATI TAK BOLEH DI TANGGUH… Teringat saya pesanan daripada Ustaz Don Daniyal Don Biyajid katanya, “Berapa banyak masa yang sudah kita bazirkan semasa kita hidup? Namun BERAPA BANYAK YANG KITA SALURKAN KE JALAN ALLAH? Untuk ingat ALLAH berapa LAMA? Rindu NABI berapa kerap?” Nah, SLOT MUHASABAH agar sama-sama kita berfikir.

Sedikit perkongsian ilmu mengenai SOLAT SUNAT GERHANA BULAN daripada buku Asas-Asas Fardhu Ain karangan Allahyarham Ustaz Sulaiman Bin Endut. Mungkin ramai yang sudah tahu kaedah mengerjakan SOLAT SUNAT tersebut, Alhamdulillah…andai masih ada dikalangan kita yang masih samar-samar JOM kita ulangkaji. Solat Khusufain ialah SOLAT yang dilaksanakan apabila terjadinya GERHANA MATAHARI ataupun GERHANA BULAN (bagi isu kali ini kita focus pada GERHANA BULAN). Hukum melaksanakan SOLAT ini adalah SUNAT MUAKKAD (Sunat yang DITUNTUT). Waktu bagi melaksanakan solat ini adalah apabila MULAI terjadinya gerhana sehingga terbit kembali atau sehingga bulan nampak penuh. Cara mengerjakannya adalah:
Solat 2 rakaat sebagaimana solat biasa (boleh dilakukan secara bersendirian tetapi AULAnya secara BERJEMAAH).
Solat 2 rakaat dengan 4 kali RUKUK dan 4 kali SUJUD. Pada rakaat pertama sesudah rukuk dan iktidal bacalah surah Al-Fatihah lagi, kemudian terus rukuk sekali lagi dan iktidal lagi kemudian terus sujud sebagaimana biasa.
Pada rakaat kedua juga dilakukan seperti pada rakaat pertama. Maka solat gerhana ini semuanya mempunyai 4 KALI SUJUD, 4 KALI AL-FATIHAH dan 4 KALI RUKUK.
Lafaz Niat Gerhana Bulan “Sahaja aku sembahyang gerhana bulan dua rakaat kerana Allah”
Saya yakin dan percaya sahabat sahabiah di luar sana bukan calang-calang ilmuwan. Mungkin ada kekuranganya daripada hasil perkongsian ini maafkanlah. Maaf seadanya….

Di dalam al-Quran ada menjelaskan beberapa ayat yang mengisarkan tentang ILMU FALAQ anataranya pada SURAH AL-BAQARAH ayat ke 29 yang bermaksud, “Dialah (Allah) yang menciptakan segala apa yang ada di bumi untukkmu kemudian Dia menuju ke langit, lalu Dia menyempurnakannya menjadi tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu.” Tak cukup? Dari SURAH YUNUS ayat ke 5 “Dialah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menetapkan tempat-tempat orbitnya, agar kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan demikian itu melainkan dengan benar. Dia menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya) kepada orang-orang yang mengetahuinya” Nak lagi? Daripada SURAH AL-ISRA’ ayat 12 “Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran Kami), kemudian Kami hapuskan tanda malan dan Kami jadikan tanda siang itu terang benderang, agar kamu (dapat) mencari kurniaan dari Tuhanmu, dan agar kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Dan segala sesuatu telah kami terangkan dengan jelas.” Kalau anda ingin mengetahui dengan lebih lanjut JANGAN SEGAN-SEGAN…BACA, BELEK, FAHAM, KAJI serta HAYATI apakah MESEJ yang ingin disampaikan dari AL-QURAN KALAMULLAH…tak faham? BERGURULAH dengan ALIM ULAMA jangan pula jadikan ALIM ULAMA sebagai MUSUH…Renung Fikir bersama…MALU BERTANYA SESAT JALAN…..

Akhir kalam penutup tinta bicara, renung fikir apa yang berlaku disekeliling kita. Andai kita sanggup korbankan masa pada sesuatu yang sia-sia…berubahlah. Janganlah kita asyik dengan DUNIA semata sehinggakan akhirat MATLAMAT ABADI keciciran…Andai SELAMA ini kita merasakan KITA TERHEBAT renung fikir bersama DARI MANA ASAL KITA? Andai kita mengaku segala yang kita KECAPI KINI milik KITA cuba selusuri DARI MANA SUMBER REZEKINYA…Andai kita kata semuanya hasil KUDRAT TULANG 4 KERAT KITA renung FIKIR siapa yang MEMINJAMKAN PANCAINDERA BUAT KITA….SEGALANYA BERMULA DI SINI (HATI)…Tuntasnya MANTAPKAN AKIDAH, PERKEMASKAN IBADAH serta PERHALUSI AKHLAK agar kita sedar akan TANGGUNGJAWAB sebagai KHALIFAH dan sedar akan KEKUASAAN ALLAH kerana segala apa yang ada di langit dan bumi adalah milik-Nya yang MUTLAK. Renung Fikir Bersama Jangan Terhantuk Baru Terngadah Andai Tersadung Bangkit Dari Lena Yang Panjang. Sampai jumpa lagi Insyaallah…. Barakallah Fi’ Kum…

p/s : Renung fikir daripada Surah Al-Anbiya’ ayat 33 “Dan Dialah yang telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan. Masing-masing beredar pada garis edarnya”

0 ulasan: