THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, June 28, 2011

HADIRNYA CAHAYA MUHAMMAD S.A.W

Assalamualaikum Salam Muhibbufillah buat sahabat sahabiah. Renungan kita bersama, Isra’ Mikraj kembali menemui kita. Malam perjalanan dimana naiknya Rasulullah SAW ke langit dan menerima perintah solat 5 waktu. Persoalannya, adakah kita telah melaksanakan perintah ini? Dengan tidak sedikit pun culas dengan tanggungjawab 2,4,4,3,4? Muhasabah buat kita bersama. Mari bersama kita koreksi diri dalam segenap Sujud Cinta kita menghadap Rabbuizzati. Insyaallah.

Bayangkan wahai sahabat dan sahabiah sekalian, dalam kesamaran kehajilan diutuskan oleh Allah seorang Rasul yang diberi nama Muhammad bin Abdullah. Kehadiran Rasulullah SAW sungguh asing bagi Kafir Quraisy. Kita sedia maklum bahawa Rasulullah merupakan anak yatim namun segala halangan bukan satu alasan bagi baginda untuk mengelak daripada menggalas amanah yang diberikan. Peristiwa Isra’ Mikraj memberikan tamparan hebat buat Rasulullah manakan tidak bapa saudaranya sendiri Abu Jahal menyatakan bahawa Muhammad PENIPU, AHLI SIHIR dan sebagainya. Sehingga ketahap MERAPU Muhammad SAW dilabel oleh Abu Jahal, Abu Jahal menggunakan logic akal untuk berfikir tentang kejadian Peristiwa Isra’ Mikraj. Abu Jahal mempersendakan perjalanan Rasulullah katanya mana mungkin Muhammad boleh sampai ke Baitul Maqdis dalam satu malam dengan keadaan malam yang gelap tanpa berbintang di dada langit, mana mungkin Muhammad dapat melihat perkara-perkara di Syurga dan Neraka, mana mungkin ada arahan menunaikan solat sedangkan selama ini kita hanya menyembah berhala akhirnya Abu Jahal hanya mempersendakan dan mentertawakan apa yang disampaikan Rasulullah. Sungguh perit baginya yang jujur bagi menceritakan namun hadirnya memberi makna seluruh semesta. Namun asbab kasihnya yang tidak terperi buat umatnya, Baginda meneruskan perjuangannya. Mujur Allah kurniakan seorang sahabat yang diberi nama Abu Bakar dan menyandang gelaran As-Siddiq. Khalifah Abu Bakar walaupun pada ketika itu belum lagi beriman kepada Allah namun beliau telah melafazkan bahawa setiap tutur kata mahupun kalimat yang keluar daripada insan bergelar Muhammad Bin Abdullah segalanya adalah benar. Abu Bakar jualah yang telah membenarkan apa yang telah diceritakan oleh Rasulullah tentang Peristiwa Isra’ Mikraj. Lantas diketawakan KAFIR QURAISY. Namun mereka lupa dan alpa, SESUNGGUHNYA SEGALANYA BERBALIK KEPADA ZAT ALLAH QUN FAYAQUN.

Dalam konteks kita pada hari ini, kita lebih menyayangi harta benda, kekasih dan segalanya melebihi CINTANYA kita kepada ALLAH SWT dan kekasih kita MUHAMMAD SAW. Mengapa kita jadikan perayaan-perayaan lain sebagai keutamaan sedangkan kita hampir lupa dengan HARI KEBESARAN ISLAM. Mengingati TARIKH HARI KEBESARAN ISLAM juga adakalanya lupa inikan pula ingin mengetahui, mengkaji dan memahami SEJARAH ISLAM. Sedangkan di dalam Al-Quran jelas menyatakan di dalam Surah Al-Alaq, “Bacalah dengan nama TUHANMU yang menciptakan” maknanya apa? Allah pesan kat kita agar kita ini mengkaji segala apa yang di anugerahkan dan akhirnya menyedari segalanya datang daripada Allah dan meletakkan ALLAH di tempat tertinggi “Tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad Pesuruh Allah”. Tapi realitinya kita hari ini bagaimana ya? TEPUK DADA TANYA IMAN…bagi yang sudah lama tidak dicalibration meter keimanannya baiklah diservis dengan TAUBAT, rapat, cinta, sayang pada ALLAH…TAWARAN TAUBAT HANYA TERBUKA SELAGI HAYAT DIKANDUNG BADAN…TAK LAMA LAGI MADRASAH RAMADHAN DATANG LAGI….CEPAT REBUT PELUANG BONANZA PAHALA DARIPADA ALLAH SWT….apa? Tak Sempat? Tak Cukup Masa? Tak Reti? Segalanya BERMULA DI HATI…Tak TAHU BERGURU jangan MALU MELULU tak MENENTU…MASA yang ALLAH peruntukkan untuk semua sama sahaja 24 JAM makanya soalan mudah yang hendak di tanya peruntukan MASA UNTUK ALLAH BERAPA LAMA? Renung Fikir Bersama agar terus bermunajat mendamba redha Allah SWT.

P/S: Andai tergadai maruah pasti parah menanti…Jadilah seorang hamba yang sentiasa ABID dan sentiasa ingin mendamba Redhanya. BUAT TATAPAN DIRI INI DAN DAN SELURUH INSAN YANG KU SAYANGI….

0 ulasan: