THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Monday, April 4, 2011

DI MANA HILANGNYA….

Assalamualaikum, sekadar menyapa saudara-saudaraku yang sudi menjengah dan sudi jua memberikan teguran dan tunjuk ajar dalam mendamba Redha Allah SWT. Alhamdulillah masih lagi diberikan kesihatan, idea dan terus dikurniakan kekuatan bagi meneruskan perjuangan, Insyaallah. Agar segalanya disandarkan hanya untuk Allah SWT.

Memetik kata-kata hukama “Ilmu itu cahaya, Jahil itu bahaya” namun malangnya apa yang menggusarkan kini adalah GENERASI ISLAM yang mengaku mereka ISLAM tidak langsung mengamalkan ISLAM di dalam kehidupan. KETERIKATAN ISLAM ITU BERSANDAR PADA KALIMAH SYAHADAHNYA, AKIDAH, IBADAH dan AKHLAKNYA. Namun yang menyedihkan generasi kini hanya memandang BERJAYA di bidang AKADEMIK hanya untuk memenuhi keperluan dan mendapat segala yang terbaik DI DUNIA. Namun masih ada segolongan KECIL yang TAHU dan SEDAR akan AMANAH yang diberikan. Menuntut ILMU kerana ALLAH dan bakal disalurkan ke JALAN ALLAH bagi menjaga UKHUWAH SESAMA ISLAM dan mengamalkan AMAL ISLAMI itu sendiri. Alhamdulillah, masih ada lagi golongan yang ingin menyambung mata rantai perjuangan yang ditinggalkan oleh RASULULLAH SAW. Alhamdulillah…

“Katakanlah adakah sama antara orang yang berilmu pengetahuan dengan orang yang tidak berilmu pengetahuan. Hanya orang yang menerima peringatan ialah orang-orang yang berakal” Surah Az-Zumar ayat 9. Berbekalkan kalimah suci Kalamullah itulah penulis ingin menarik perhatian para pembaca untuk memahami dan menyelusuri apa yang ingin disampaikan….RENUNG FIKIR BERSAMA….

Adajuga dikalangan kita berilmu namun tidak pula diamalkan ilmu agama tersebut. Katanya itu hanya ritual….benarkah? Bukankah ISLAM itu SYUMUL? Tidak ada sedikit pun yang tercicir ataupun ….TEPUK DADA TANYA IMAN. Ramai dikalangan REMAJA ISLAM hanya mementingkan HIBURAN dan FESYEN di tangga PERTAMA bukannya AL-QURAN dan AS-SUNNAH….mengapa? Ada yang menyapa penulis dengan kata-kata yang menyebabkan cuping telinga MERAH dan PANAS “Alah, kau dulu pun bukan macam ni….dah ada ilmu pula nak tunjuk bagus. Kau ingat NGO kau tu boleh bagi kau makan ke? Sibuk hal orang buat apa?” Bagi penulis kalau nak dibalas pun tak guna kerana MANUSIA seperti ini hanya TIN KOSONG…biarkan dia dengan DUNIA BAWAH GELAS KACAnya.

Begitu RAMAI yang memenuhi ruangan PERSADA HIBURAN. Andai disebut ABPBH, AJL dan banyak lagi PENTAS HIBURAN BEPRESTIJ katanya pasti kita dapat lihat dengan jelas dengan lambakan manusia yang mejoritinya ISLAM memenuhi segenap ruang bagi menjayakan program tersebut sehinggakan ada yang sanggup berdiri ataupun duduk ditangga. Yang lebih menyedihkan mereka sanggup berasak-asak, menjerit-jerit, PAKAIAN yang HANYA MENUTUP KULIT bukannya MENUTUP AURAT dan pelbagai gaya yang MEMALUKAN ISLAM. Inikah WARIS ISLAM yang ditatang sejak kecil? Kita bandingkan pula dengan yang menghadiri Peringkat Akhir AQ 5, Pertandingan Akhir Adik-Adikku ataupun mana-mana program yang berunsurkan ISLAMIC, ILMUWAN dan TARBIYAH. Kita dapat lihat sambutan yang HAMBAR, banyak kerusi daripada penonton, kurang wartawan yang ingin membuat liputan berkaitan program tersebut dan PROMOSINYA juga agak SUAM-SUAM KUKU. Mengapa program sebegini langsung tidak mendapat SAMBUTAN GENERASI ISLAM? Adakah mereka merasakan itu hanya untuk mereka yang bergelar USTAZ, USTAZAH, MAHASISWA PENGAJIAN ISLAM, AHLI PMI ataupun NGO ISLAMIC? Bagaimana caranya ingin MEMARTABATKAN AL-QURAN sehingga BERTAKHTA DI HATI dan LEKAT PADA AKAL MANUSIA? Sampai bila kita yang ISLAM ini hanya mampu menyebarkan keburukan dan hanya tahu menunding jari kepada saudara seISLAM tentang kepincangan global? Tidak nampakkah kita BAHAWA GENERASI kita menganggap PENDIDIKAN ISLAM hanya untuk lulus PAFA, UPSR, PMR, SPM, STPM ataupun TITAS di UNIVERSITI? Jadinya apa sumbangan kita tentang kebejatan masalah ini? Selesakah kita? Mengapa kita boleh diam dan hanya bertindak andai diprovokasi dengan ISU SENSITIVITI PERKAUMAN dan beberapa KALIMAH? Mengapa kita bangga sangat dengan KUASA yang kita ada? Kita juga selalu TERHANTUK tapi tak mengapa….tapi mengapa? RENUNG FIKIRKAN BERSAMA….

p/s: Sampai bila kita NAK TERMANGGU dalam SEPI….ISLAM IS THE WAY OF LIFE…ALAMIYYAH, SYUMULIYYAH,WAQI’IYYAH, INQILABIYAH, RABBANIYAH, THABAT WA MURUNAH….Renung Fikir bersama dan bertidak MENUJU SYURGA dan REDHA ALLAH….Ya Allah bantulah aku dan Sahabat-Sahabatku bagi menyampaikan WADAH utusan Mu Ya Allah….

0 ulasan: