THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, January 6, 2011

PENGORBANAN YANG DIAKHIRI DENGAN KEPEDIHAN

Assalamualaikum,Alhamdulillah masih lagi bernyawa dan masih lagi berada di dalam nikmat iman dan islam…Pengorbanan…apabila berbicara tentang pengorbanan di bulan Zulhijjah ini pastinya ramai yang akan menyingkap kembali sejarah Nabi Ibrahim A.S dan anakknya Nabi Ismail A.S. Tidak perlulah dikupas lagi tentang sejarah itu sedangkan seantero alam akan berbicara tentang pengorbanan yang dilakukan oleh seorang ayah kepada seorang anak. Walaupun pada dasarnya jika difikirkan dengan akal fikiran manusia yang terbatas ini, jika kita sebut hendak menyembelih anak darah daging kita itu merupakan tindakan yang tidak rasional dan mungkin ada yang akan melabel anda sebagai seorang yang mengalami masalah mental. Tetapi mengapa Nabi Allah Ibrahim sanggup mengorbankan anaknya? Ini berlaku kerana baginda sedar bahawasanya baginda hanyalah hamba kepada penciptanya dan baginda yakin bahawa setiap ujian mempunyai nikmat dan hikmah yang Allah nak beri sebagai ganjaran. Mungkin bukan dunia tetapi nun diakhirat kelak. Mesej yang cuba disampaikan daripada sejarah ini adalah sifat Rabbaniyyah yakni yakin bahawa hidup kita ini bertuhan dan setiap yang berlaku pastinya dimiliki dan ada kuasa yang mengaturnya. Siapa? Pastinya Allah SWT. Yakin dan berimanlah sesungguhnya TIADA TUHAN YANG DISEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN MUHAMMAD ITU PESURUHNYA 100% TANPA KOMPROMI…Itu merupakan pengikat kepada LAFAZ SYAHADAH yang kita sentiasa ucapkan…
Realiti hidup kini, kita susah sangat nak bekorban…adakalanya kita sanggup bekorban dan akhirnya kita yang terkorban. Terkorban daripada aspek perasaan, emosi, harta, kasih dan bermacam-macam lagi. Adakalanya kasih yang diraih itu adalah milik orang lain. Penulis agak terkilan dengan sikap “ORANG KITA” yang adakalanya menangguk di air yang keruh….manakan tidak mengapa harus berpatah arang…kalau CINTA sesama INSAN yang ditagih? Sedangkan kita sudah sedia maklum dan sudah JELAS diterangkan oleh LUQMAN Al-HAKIM kepada ANAKNYA bahawa hati ini jika kita serahkan pada manusia pastinya akan sakit…makanya jelas, manusia hanya tahu menyakitkan, mengundang sengsara dan segala penyakit hati pasti bersarang…. Itulah pengorbanan sia-sia yang telah BERJAYA kiita lakukan sehinggakan kita terabai, sanggup menghukum diri di atas kegagalan lalu, ada yang sampai kena serangang PENYAKIT MURUNG…puncanya….DIRI SENDIRI….(CARI PENYAKIT…jawabnya tanggunglah sendiri =D)
Lucu juga bila melihat gelagat manusia kini yang mengangkat CINTA DUA HATI (Lelaki dan Perempuan) sebagai yang UTAMA…sampai ada yang gagal mengawal NAFSU akhirnya terjerumus dilembah kehinaan…ada yang lagi teruk hilang segalanya…kerana dah bergolok bergadai kononnya nak menterjemahkan CINTA pada PASANGAN lebih daripada segalanya….BERKORBANLAH konon sampai sanggup REDAH LAUTAN API…alahai tak ke lawak kekadang madi LAUT pun lemas…nikan nak redah api pula…hahaha lucu-lucu….gunung merapi pun kita tak pernah nak rasa hangatnya laharnya nikan pulan nak berenang? Mengarut….
Yang lebih menjijikkan kita sanggup menagih kasih mak pak orang lain sedangkan kita ni ada dah mak ayah…uish kononnya kitalah yang terbaik ada ramai mak pak angkat…tak salah pun…yang buat penulis rasa jijik adalah kita dok sibuk menjaga hati mak pak angkat kita sampai mak pak kita terabai..takperlulah nak jadi jaguh kampung atau nak jadi “Hero For Nothing”…udah-udahlah nak tunjuk jaguh atau taring tu…Tertarik penulis dengan Isu Keluaran Majalah Solusi yang berkaitan “Ibu Bapa Derhaka” bukannya apa…tajuk tu tepat dan penulis sangat bersetuju kepada golongan yang langsung tak bertanggungjawab terhadap anak-anak. Selalunya kita dengar orang duk sibuk cerita anal derhaka…la ni mak pak derhaka jadinya itupun satu PENGORBANAN juga bagi mak pak dan anak-anak agar turunkan ego dan laksanakan tanggungjawab sewajarnya.
Geram pun ada juga, mengapa harus direbut kasihnya seorang ibu tunggal yang mempunyai seorang anak tunggal sedangkan kau punya keluarga sendiri? Ada abang dan adik beradik lain…akhirnya terpaksalah mengorbankan rasa…senang cerita pendamlah rasa tu sampai kiamat…kesian-kesian…sabarlah mungkin Allah nak kurniakan KIFARAH buat sesiapa yang senasib…
KORBAN suatu perkataan yang mudah dilafaz dan payah dilaksanakan…bukan semua mampu BEKORBAN kerana Allah dan mendamba Redhanya….

P/S: Ya Allah kau jadikanlah aku sebahagian daripada HAMBAMU yang sentiasa REDHA dengan ketentuanMu dan Ikhlas dalam melaksanakan perintahMU.

0 ulasan: