THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, January 6, 2011

MUNGKAR… APAKAH KITA PENYUMBANGNYA?

Assalamualaikum salam ukhuwahfillah buat semua sahabat sahabiah. Moga sihat seadanya dan masih berada di dalam nikmat iman dan islam, Insyaallah.

Jangkitan Human Papillomavirus (HPV) adalah di antara penyebab UTAMA Kanser SERVIK. Menurut fakta daripada Kementerian Kesihatan Malaysia(KKM), KANSER SERVIK merupakan kanser di tangga ke-3 selepas kanser lain yang kerap dihidapi oleh WANITA MALAYSIA. Kini KKM menyediakan Suntikan Pelalian HPV secara PERCUMA kepada PELAJAR SEKOLAH bermula daripada umur 13 tahun. Mungkin ini merupakan langkah terbaik bagi mengurangkan risiko menghidapi kanser servik dikalangan wanita Malaysia tetapi yang MENGGUSARKAN penulis adalah dari perspektif pemikiran REMAJA PEREMPUAN KITA YANG LEBIH CENDERUNG MELAKUKAN HUBUNGAN SEKS BEBAS atau mudahnya ZINA. Apakah kita YANG BERAGAMA ISLAM ini ingin menutup mata, memekakkan telinga, membutakan hati, mati rasa ataupun duduk diam sahaja dengan KEJADIAN yang akhirnya mengheret kita sekali menderita dengan TINDAKAN mereka ini? Manakan tidak, kita TERPAKSA memikirkan apakah SOLUSI TERBAIK bagi menyelesaikan PERMASALAHAN yang datang bagaikan BAH MELIMPAH? Masyarakat umumnya hanya meletakkan tugasan DAKWAH dan ISLAH kepada USTAZ, USTAZAH, IMAM, BILAL mudahnya AHLI AGAMA untuk menyelesaikan permasalahan ini. TAPI MENGAPA? Di mana peranan kita? KITA LEBIH BANYAK BERKALAU DAN LEBIH SENANG MENUNDING JARI KEPADA PIHAK LAIN tetapi sebenarnya kita IBARAT MENEPUK AIR DI DALAM DULANG, mahu tak mahu, suka atau tidak itu TANGGUNGJAWAB KITA JUGA SEBAGAI KHALIFAH. Jangan MELUDAH KELANGIT sahaja.

REMAJA KITA, ADIK KITA, ANAK BUAH KITA, SAUDARA PEREMPUAN KITA, ANAK KITA kemana perginya? Bagaimana pula pemakaiannya di rumah? Mengikut syariat atau tidak? Menutup aurat atau tidak? Bagaimana PENDIDIKAN AGAMA yang telah diberikan? Seawal USIA berapa kita kenalkan dia tentang AKIDAH, IBADAH, AKHLAK, AL-QURAN kenal ALLAH, CINTA RASULULLAH? Sejauh mana pelaksanaan AMAL ISLAMI dirumah, tempat kerja atau dimana-mana sahaja? Adakah ISLAM ini berkala ataupun bersifat KADANG-KADANG, TENGOK TEMPAT, IKUT STATUS atau ISLAM untuk ORANG KAMPUNG sahaja? Kemana hilangnya Mak Ayah? Tak pantau ke kemana anak-anak kita? Bukan nak menunding jari pada mak ayah yang berkerjaya cumanya terkilan juga bila tengok mak ayah serahkan tanggungjawab mendidik, mengasuh, mengajar anak-anak pada guru sekolah, guru tuisyen, bibik, nenek atuk di kampung…alahai…NAK JADI MAK BAPA DERHAKA ke? Kenapa suka LEPAS TANGAN? TEPUK DADA TANYA IMAN….

Apakah tidak cukup PERKHABARAN MUHASABAH yang disampaikan melalui SURAH Al-QAMAR bermula daripada ayat 1-8 berkaitan berita kehancuran musuh Nabi Muhammad SAW, ayat 9-17 tentang kehancuran KAUM NABI NUH a.s, ayat 18-22 kehancuran KAUM AAD’, ayat 23-32 tentang kehancuran KAUM TSAMUD, ayat 33-40 tentang kehancuran KAUM LUTH dan seterusnya ayat 41-42 tentang kehancuran FIRAUN? TIDAK GENTARKAH KITA? Peringatan telah diberikan namun REMAJA kita masih lagi SOSIAL, lagak gaya mengalahkan BUKAN ISLAM, gaya bergambar REMAJA kita biar belum bernikah tetapi gaya BERGAMBAR mengalah yang sudah BERUMAH TANGGA..cium sana, peluk sini, cubit sana-sini, ringan-ringan APA TU, pakaian REMAJA kita macam tak cukup kain bahkan BERPAKAIAN TETAPI TELANJANG manakan tidak LURUH JANTUNG SI JANTAN? Umpama kucing dihidang WHISKERS nampaknya, biarlah macam LEMPENG KEJUNG tetapi LIUK LENTUK dan MURAHNYA maruah KUREDAH JUA kata SANG BETINA DAN JANTAN ikrar CINTA MENJADI PERTARUHAN…AKHIRNYA keluarlah ZURIAT YANG TAK BERDOSA HASIL CINTA SUCI JANTAN DAN BETINA yang AKHIRNYA bersepah di DEPAN SURAU, TONG SAMPAH, LONGKANG, JAMBAN, DALAM KEBUN DIHURUNG SEMUT mana lagi? Masyaallah mana AKHLAK kita? Kini dah di BERI SECARA PERCUMA pula SUNTIKAN PERCUMA lagilah bertambah risau. Bagi penulis MEREKA mungkin LEGA kerana ada pertahanan daripada JANGKITAN KUMAN selepas MELAKUKAN SEKS BEBAS.

Astagfirullahalazim, KEMANA ORANG ISLAM kita di KKM? Kenapa tak bersuara dan mengkaji? Atau tak berani nak bersuara takut STATUS tercalar? Yang orang kita duk sibuk BERGADUH SESAMA ISLAM jatuh menjatuh SESAMA ISLAM. TOLONGLAH SEDAR BANGKIT DARI LENA YANG PANJANG SI BUKAN ISLAM tengah MERANCANG tu. Betullah “Sesungguhnya kita bukannya GAGAL MERANCANG sebaliknya kita MERANCANG UNTUK GAGAL” Kegusaran ini bukan milik penulis sahaja tetapi dikongsi bersama perasaan gusar ini bersama ibu saudara penulis. Kemana kita? TEPUK DADA TANYA IMAN…Bukan kita nak tunding pada sesiapa cumanya nak menyentap perasaan dan tindakan yang perlu dilakukan bukannya kita asyik mengiakan benda yang bakal mengundang MUDHARAT. KEMASLAHATAN UMMAH bagaimana? DAULAH ISLAMIYYAH KEMANA? INDIVIDU MUSLIM bagaimana STATUSNYA? RENUNG FIKIR BERSAMA…PERSOALAN INI PENULIS LONTARKAN KEPADA PEMBACA, SAHABAT SAHABIAH yang sudi dan BERIQRAR kepada ALLAH bahawa dia adalah KHALIFAH yang BERTANGGUNGJAWAB di atas muka bumi yang bertujuan MEMAKMURKAN BUMI bukannya MENGHANCURKAN…

p/s: Marilah bersama kita hayati tentang terjemahan daripada Surah Ali ‘Imran ayat 110 berkaitan Kelebihan Umat Islam berbanding yang lain yang kiranya bermaksud, “Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada Allah. Sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik dari mereka:di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.” Untuk kajian yang lebih lanjut Rujuk TERJEMAHAN AL-QURAN SURAH ALI ‘IMRAN ayat 110 hingga 115. Wallahualam…

0 ulasan: