THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Wednesday, February 15, 2012

Adakah Kita Pemimpin Yang Dikasihi?

Assalamualaikum Salam Ukhuwahfillah Abdan Abada’. Alhamdulillah selesai tugasan yang telah diamanahkan oleh Pihak Pusat Islam UNISEL Kampus BJ. Sebagai Alumni saya hanya mampu membantu sekadarnya (Tidak Mahu Menyusahkan Tidak Mampu Menyenangkan). Insyaallah moga ada jaringan komunikasi yang lebih utuh dan jitu untuk kesekian kalinya Insyaallah….(Andai ada yang sudi)….Adakah Kita Pemimpin Yang Dikasihi? Anda YAKIN dengan jawapan anda? Jawapan yang terlintas pastinya YA…TIDAK…MUNGKINLAH…betul tak?Mungkin ada yang menjawab dengan yakin “YA itu SEMESTINYA” atau mungkin ada yang bakal menyatakan “TAK pun biasa je…bukan dengar aku cakap apa pun…hurmmm” atau “MUNGKIN kot…JUNIOR SENIOR kenal aku kot…”Walau SIAPA anda dan DI MANA anda itu hanya nilaian di KACAMATA MANUSIA…Manusia selalu ALPA dan LEKA mudah hanyut dengan PUJIAN…Jadi AWAS wahai DIRI dan TEMAN…..

Teringat saya tentang kisah dihujung hayat Rasulullah SAW nak menggambarkan bertapa Rasulullah AMAT di SAYANGI dan DIKASIHI oleh semua ummatnya…Pada suatu ketika sebelum Rasulullah SAW pergi buat selamanya Rasulullah menyatakan kepada sahabat sekelian yang ada dengan menyapa lembut yang dialognya lebih kurang begini, “Aku minta maaf andai ada yang aku terpukul atau terlibas sewaktu aku melaksanakan amanahku…Aku harapkan kalian ampunkanlah perbuatan aku ni…tapi andai ada yang ingin membalas kembali silakan.”Lalu ada seorang daripada jemaah itu menjawab “Ada” terperanjat seluruh sahabat yang lain…lalu pemuda itu maju menuju Rasulullah SAW seraya menyatakan “Ya Aku nak membalas dendam seperti apa yang pernah kau lakukan.”Rasulullah dengan tenang menjawab “Silakan” sedangkan para sahabat menyatakan “Takkan kamu nak perlakukan sebegitu kepada Muhammad dia Kekasih Allah?” namun Nabi SAW tetap tenang dan membiarkan pemuda tersebut…Pemuda itu berkata lagi “Semasa Muhammad melibas belakang aku ketika itu aku tidak berbaju…jadi aku nak Muhammad juga tidak berbaju baru adil….” Para sahabat bertambah berang dan marah dengan tindakan pemuda tersebut…Namun Rasulullah tetap tenang dan mengikut seperti apa yang diminta….Lalu lelaki itu terus mengambil cemeti seolah-olah bersedia untuk melakukan libasan pertama…Namun sahabat sahabiah tahu apa yang dilakukan oleh pemuda itu?Bertapa Rasulullah SAW amat dikasihi dan di sayangi nak tau apa pemuda tu buat? Ke dah tau? Alangkah terperanjatnya Sahabat Nabi ketika itu apabila melihat pemuda itu mencampakkan cemeti lalu meluru lari menuju Rasulullah SAW dan terus memeluk erat Rasulullah SAW…Apa katanya sambil memeluk Nabi SAW “Aku ingin kulit ku bersentuh dengan kulit mu Ya Rasulullah agar kulitku ini tidak dijilat api neraka…” Tengok bertapa pemuda itu sanggup berbuat helah semata-mata ingin memeluk Nabi SAW….Nabi INSAN ULUNG…

Kita UMMATNYA sepatutnya MENUMPAHKAN RASA KASIH dan CINTA kepada BAGINDA MUHAMMAD SAW…MENCONTOHI AKHLAK MUHAMMAD SAW…Persoalannya dimana kita?Kepada PEMIMPIN apakah KITA melaksanakan AMANAH yang telah diperTANGGUNGJAWABKAN?Apakah kita benar-benar disayangi dan diredhai oleh Allah? Tepuk Dada Tanya Iman…Akhirkalam JOM BERUBAH dan TERUS ISTIQOMAH dalam menDAMBA REDHA dan SYURGA ALLAH SWT….

p/s: Andai tersalah perbetulkan…Andai keterlaluan tegurlah moga beroleh manfaat bersama…

0 ulasan: