THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Friday, June 1, 2012

SIRI 1: "CINTA DICENGKAM SENGSARA...NAMUN AKU MASIH DI SINI"

Assalamualaikum Salam Satu Ummah moga sihat sejahtera hendaknya. Alhamdulillah Allah memberikan ketenangan pada hati ini yang pada mulanya sedih dan nestapa namun Alhamdulillah dengan KUASA YANG MAHA ESA hempedu ini mula ditelan walaupun pahit namun itulah rencah perjuangan. Nak berjuang bukan mudah pastinya banyak MEHNAH yang mewarnai kanvas musafir ilmu YA adakalanya gundah, rawan, merana, mengomel sendiri jadinya. Mungkin ada yang bertanya apa yang cuba di sampaikan dengan "CINTA DICENGKAM SENGSARA...NAMUN AKU MASIH DI SINI"? Bersiri pula tu...1 sampai 3...apahal ni? Putus CINTA ke? Ke nak bagi tau kat umum apa yang PENULIS rasa? Ha dah ada yang mula kerut-kerut kening, ada yang dah mula julur lidah, ada yang nak korek tekak macam-macam ekspresi...NAMUN TUNGGU DULU...Biar saya jelaskan (ANDAI nak sediakan TISU silakan).

Ini bukan CINTA BIASA namun ianya CINTA LUAR biasa. Pada sekitar bulan Mac 2012 selepas penulis terlibat secara langsung dengan sebuah Karnival di sebuah kampus di Malaysia, penulis di pelawa untuk menjadi salah seorang daripada penalis sebuah program bual bicara di suatu kawasan yang belum sempat keluar dari PETA Malaysia. Alhamdulillah, pihak penganjur memberikan kerjasama yang amat baik kepada penulis dengan menyediakan soalan sebagai persiapan menjelang tarikh program menjelang...pada mulanya program ini dirancang pada tarikh 180512 dan akhirnya ditunda pada 250512 dan makluman terakhir yang penulis dapat adalah program ini akan ditangguhkan sehingga dimaklumkan kelak. Jadinya penulis pun tunggulah bila agaknya perkongsiaan ilmu ini dapat direalisasikan. Bukan nak tunjuk siapa yang lancar percakapan atau hebat di medan debat tetapi yelah kita ORANG MISKIN ilmu pun tak banyak...tapi seronok nak SHARE...jadinya disebabkan AMANAH yang diberikan oleh pihak penganjur penulis pun mulalah menjalankan sedikit kajian kes, temuramah orang sana-sini tentang topik yang diberikan, tanya ustaz-ustaz (sampai ada yang kata, "Awak nak NIKAH dah ke? Beria-ria...selama ni bila sebut CINTA sesama MANUSIA awak mcm tak ambil PUSING je), beli BUKU (tapi buku ni bagus untuk rujukan mendatang...tak membazir tak mengapa) dan macam-macam lagilah agar penyampaian penulis pada malam itu dapat menyantuni segenap LAPISAN UMUR yang bakal berkunjung (sekali lagi BUKAN penulis NAK TUNJUK HEBAT...cuma nak meraikan semua yang ada...motifnya bila habis program UKHUWAH sesama MUSLIM lebih RAPAT dan dapat KURANGKAN PERBALAHAN...tu apa yang terdetik di dalam hati seorang HAMBA YANG TAK PUNYA APA).

260512 pada mulanya hati ni berbunga-bunga kerana mendapat makluman daripada apart of team members program ni yang kata pada penulis, "Kertas Kerja Program dah lulus dan akan dilaksanakan pada bulan September". Hati melonjak riang masa tu kiranya menghitung harilah konon tak sabar nak jumpa crowd malam tu dan dalam masa yang sama dapatlah kenal dengan komiti program (nak bina keluarga besarlah katakan...nak sampai tahap AHLI POLITIK tu taklah). Alih-alih pada 310512 jantung ini bagai disentap oleh MANUSIA yang tidak punya RASA (mungkin ada diabetis tu yang tak rasa tu...rasa syukur, terima kasih sesama manusia dan sebagainyalah) mata yang tadinya terpaku pada bait lirik di skrin tiba-tiba terpaku pada satu AMARAN di mailbox..."Saya dan dia telah decide nak sipolan bin sipolan untuk menjadi panel dan moderator program bla...bla...bla...jangan perlekeh kradebiliti kami". Meminjam ISTILAH kini "Sentap AKU" tu je yang terlintas buat pertama kalainya apabila membaca TULISAN berbaur BIADAP itu...penulis secara peribadinya memang SEDIH dengan apa yang berlaku...pada mulanya memang tak menitis air mata...namun selepas berdoa padaNya air mata ini mengalir tanpa henti..."Yakinlah HATI Allah nak bagi yang terbaik" itu je yang terlintas di hati selepas berkongsi rasa dengan adik-adik yang sentiasa memahami dan sentiasa dekat dalam apa jua keadaan.

Dipendekkan cerita, memandangkan PENULIS bukan lagi PENALIS bagi program tersebut tak salah rasanya andai penulis berkongsi apa yang bakal penulis KONGSI pada malam tersebut berdasarkan PERSOALAN yang diberikan. Mungkin ramai yang tak nak tau atau merasakan POYO dia ni...tu pun nak KECOH...itu terpulang pada kalian kerana bagi penulis selagi masih BERNYAWA apa yang memberikan manfaat harus dikongsi bersama...Moga terjawablah persoalan kepada yang mengarang SOALAN dan memberikan kepada penulis di Plaza Alam Sentral, Shah Alam...inilah hasil kajian ku...Maaf andai tidak menjawab persoalan kalian...kalau tak sampai ke JIWA tu adalah something wrong somewhere...Moga memberi MANFAAT kepada semua yang sudi membaca.  

Apakah pandangan panel berkaitan fenomena “BERCINTA” dikalangan generasi muda khususnya Mahasiswa IPT?

 “Kuntuman cinta nan luar biasa, mekar indah dalam hati para insan, yang saling merindui. Antara diriku dan juga dirimu” Sang Roman Pencinta Agung. 

BERCINTA adalah istilah bagi mereka yang merasai wujudnya perasaan yang tanpa diduga dan adakalanya kita sendiri tidak sedar akan kewujudannya. Tidak keterlaluan andai kita nyatakan bercinta adalah keterikatan dan tanggungjawab. Secara peribadinya ramai dikalangan kita yang salah menterjemahkan cinta dengan mencipta satu lagi istilah baru bagi mengekspresikan CINTA dengan COUPLE. Apabila bercouple, ramai yang tersasar dan terjebak dengan maksiat. Apabila menyebut maksiat hati, mungkin ramai dikalangan kita tidak menyedarinya. Pada mulanya hanya berutus khabar, kemudian selalu bermesej-mesej tanpa urusan yang munasabah, kemudian bergayut di telefon sehingga adakalanya sampai habis bateri, tak cukup bermesej dan bergayut ditambah lagi berdating kononnya untuk lebih mengenali antara satu sama lain serta mencari keserasian untuk dijadikan pasangan hidup. Apabila sudah mengenali antara satu sama lain mulalah ingin berpegangan tangan, berpelukan dan bercumbuan dikhalayak umum walaupun pada hakikatnya kita tahu menyentuh yang bukan mahram adalah haram. Akhirnya, untuk membuktikan rasa cinta yang sejati ada yang sanggup membuktikan cinta dengan menghiburkan pasangan yang belum dinikahi dengan berkunjung ke Pusat Karaoke, Hotel Murah dan sebagainya semata-mata untuk membuktikan cintanya yang akhirnya mencalar maruah diri. Akhirnya, daripada maksiat hati yang dipandang remeh boleh menjurus kepada penzinaan dan implikasinya ramai nyawa yang tidak berdosa menjadi korban. Apabila berlaku kes pembuangan bayi, pengguguran janin, pembunuhan secara kejam dan sebagainya siapa yang harus dipersalahkan? Apakah kita sebagai masyarakat hanya mampu menuding kesana kemari? Renung Fikir bersama…

CINTA merupakan fitrah yang dianugerakan oleh Allah SWT yang tidak boleh dinafikan. “Cinta itu boleh buta namun jangan biarkan hati itu buta kerana cinta.” Cinta mungkin dilihat remeh namun realitinya cinta banyak mengubah sejarah dunia kerana cinta yang bersahut sentiasa mendamaikan dan memberi semangat untuk melalui hidup yang lebih bermakna. Tafsiran cinta dapat dikenal pasti samada dari sudut bahasa ataupun pemerhatian. Namun ilmu agama yang mampu membezakan cinta sesama manusia itu menjurus kearah kebaikan atau sebaliknya. Dari Abu Hamzah Anas Bin Malik R.A pelayan Rasulullah SAW dari Nabi SAW, beliau bersabda, “Tidaklah sempurna keimanan salah seorang di antara kamu sehingga ia mencintai bagi saudaranya (sesama muslim) segala sesuatu yang dia cintai bagi dirinya sendiri. (HR Bukhari dan Muslim). Apa yang cuba disampaikan melalaui hadith ini adalah, cintailah seseorang itu sepertimana kita menyintai diri kita sendiri. Menyintai sesama muslim bukan bermaksud kita boleh menghalalkan sewenang-wenangnya segala perkara yang haram kerana segalanya telah termaktub di dalam syariah. Secara peribadinya, perasaan ingin bercinta ini mungkin terbit apabila kita merasakan kita ini keseorangan, kosong dan perlukan teman untuk berkogsi segalanya. Mungkin ciri-ciri yang kita idamkan ada pada individu tersebut dan kita merasakan kita mempunyai keserasian. Pada saya apabila ada dua elemen ini mungkin akan terbit rasa cinta itu. Namun suka saya tegaskan di sini, andai cinta tidak diurus tadbir dengan panduan wahyu yang betul maka dengan sekelip mata ia akan bertukar menjadi fitnah. Segalanya bergantung kepada intipati ataupun hakikat serta kaedah mengurusnya.

Memetik kata-kata Pak Hamka,
“Cinta itu adalah perasaan yang mesti ada pada diri setiap manusia. Ia laksana setitis embun yang turun dari langit, bersih dan suci. Cuma tanahnya yang berlainan menerimanya. Jika ia jatuh ketanah yang tandus, tumbuhlah kedurjanaan, dusta, penipu dan lain-lain perkara tercela. Tetapi jika ia jatuh kepada tanah yang subur, di sana akan tumbuh kesucian hati, keikhlasan, budi pekerti yang tinggi dan lain-lain perangai yang terpuji.” 

Sebelum berundur untuk sesi pertama renung fikir bersama bait pantun ini; Maksiat itu khayalan syaitan, Dosa bertambah diri merana, Usah terjebak segala hasutan, Kuatkan diri perteguh agama. Wallahhua’lam…

MODE: Renung Fikir Bersama...Andai Tersasar Tegurlah Dengan Berhemah...Sampai Jumpa Lagi Maa'ssalamah

1 ulasan:

zuhair READ ONE said...

Alhamdulillah,satu perkngsian yg ckup menarik,dan perlu dibca oleh smua trutama glgn rmaja masa kini, pndek kata,duri dsebalik daun tdk klihatan, namun bila sdar duri asal dr pokok sndri i2 yg mencocok,jgn pula dicari madu yg dhulunya dilontar jauh...xpaham buat2 phm, btl x pnulis?hehe... :-)