THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, November 9, 2010

P.E.N.S.I.L REALITI ATAU IMIGINASI

Assalamualaikum Alhamdulillah masih lagi bernyawa dan diberikan peluang untuk menjadi khalifah oleh Allah SWT. Moga kita dapat memperbaiki segala kekhilafan yang telah dilakukan dan bermohon agar segala taubat kita diterima…Insyaallah mudah-mudahan.
Tersentuh hati penulis apabila menonton Filem “Pensil” yang ditayangkan di Slot Persona TV3 pada Ahad 7.11.10. Filem yang pada dasarnya nampak biasa pada sesetengah penonton tetapi bagi penulis filem ini sarat dengan pelbagai mesej. Nilai kemasyarakatannya, nilai kepercayaannya, nilai kemanusiaannya dan pelbagai lagi. Mungkin penulis tersalah mentafsir apa yang cuba diterjemahkan oleh penulis skrip tetapi apa yang penulis utarakan ini adalah berdasarkan pengamatan dan penterjemahan melalui mata hati penulis sendiri.
Badrul berjaya menghidupkan watak seorang lelaki cacat yang sungguh berdikari dan matang walaupun dia hanyalah golongan kurang upaya. Kecekalan hati Badrul meneruskan kehidupan walaupun dicemuh, diejek dengan pelbagai gelaran namun dia tetap meneruskan kehidupan dengan menjual keropok, bubur kacang, mengambil upah semata-mata ingin mengumpul duit bagi membesarkan rumah yang kian usang. Walaupun segala tindak-tanduknya tidak disenangi oleh ibu tirinya, namun dia tetap menumpahkan kasih sayangnya kepada seseorang yang tidak menghargainya...(Andai kita ditempat Badrul adakah kita sekuat dia?Renung fikirkan)
Tidak cukup dengan itu, Badrul sering dibuli oleh Sofia. Bayangkanlah seorang yang cukup sifat dan akal hanya mampu duduk dirumah dan memungut duit hasil jerih perih dan keringat orang lain…mungkin ini yang cuba ditonjolkan oleh penulis skrip tentang PERANGAI ORANG ISLAM kini…kita selalu mendengar di sana-sini ramai yang tertindas…yang kaya bertambah kaya….yang miskin adakalanya sampai melarat…kemana perginya belas kasihan sesama manusia?
Mujur ada nenek yang selalu memberikan semangat dan motivasi buat Badrul. Setidak-tidaknya ada juga tempat dia mencurahkan segala masalah yang terbungkam di dalam hatinya. Nenek selalu meyakinkan Badrul bahawa kita semua ini milik Allah dan BERSABAR dengan segala ujian Allah…kerana apa…KERANA ALLAH MAHA ADIK dan DIHUJUNG PERJUANGAN PASTI ADA KEMANISAN…PERJUANG? Perjuangan melawan hawa nafsu yang sering kali membuatkan kita keliru…resah dan adakalanya kita pun tidak mengerti…Watak Khadijah Tan di dalam filem ini membuatkan penulis berfikir adakah aku golongan yang berlebih-lebihan? Watak yang cuba diterjemahkan adalah ramai dikalangan kita hanya menempel kesenangan orang lain sedangkan apa yang kita miliki pun sudah sedia cukup dan adakalanya berlebih-lebihan untuk kegunaan sekeluarga…tetapi disebabkan sifat TAMAK dan TAK BOLEH TENGOK ORANG LEBIH SIKIT makanya kita pun jadilah macam lintah darat darat dan perlakuaan ini jelas Allah rakamkan di dalam Surah Al-A’Raaf…Janganlah kita menjadi PARASIT pada kehidupan orang lain…
“Makan dan Minumlah tetapi jangan berlebih-lebihan sesungguhnya Allah tidak mengasihi orang-orang yang berlebihan” Al-A’raaf:31
Nenek selalu berpesan bahawa apa-apa yang berlaku KEMBALI KEPADA ALLAH…namun realitinya kita sekarang? Kita seolah-olah makin JAUH dan terus LENYAP umpama asap kapal yang sedang berlayar dilaut…Kenapa UMAT ISLAM sekarang…bila ada masalah nak BUNUH DIRI…TERJUN BANGUNAN…BUNUH KELUARGA macam-macam lagi tindakan gila yang dilakukan…MELANGGAR SYARIAT pula tu…kenapalah sampai ketahap itu? Kemana hilangnya TAQWA?
“Barangsiapa mempersekutukan Allah sesungguhnya dia membuat dosa yang besar” An-Nisa:48
Nilaian TAQWA ini umpamanya kita ingin menanam pokok bunga ROS yang sering disiram dan dibaja bagi memastikan ianya hidup subur dan mekar….
Bagi penulis FILAM PENSIL merupakan sebuah filem yang selayaknya dijadikan platform muhasabah buat KITA REMAJA ISLAM yang selama ini mengaku ISLAM namun GAYA HIDUP kita jauh TERSASAR….kembalilah WAHAI TEMAN…SESUNGGUHNYA PINTU TAUBAT MASIH LAGI TERBUKA….JANGAN SAMPAI KITA TERGOLONG DI DALAM GOLONGAN YANG RUGI….

P/S: Nasihat ini ku tujukan buat diri yang alpa dan sering malakukan kesilapan…kenapa harus malu meminta kemaafan dan memohon redha Allah…adakalanya ku lupa adakala ku leka adakalanya aku alpa…bimbinglah aku wahai sahabat…. Ku dedikasikan khas buat semua yang mengenaliku…Doaku moga kalian jua seperti ku…MENCARI REDHA YANG MAHA SATU…

0 ulasan: