THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, August 18, 2009

SEMALU VS DURI

Assalamualaikum salam muhasabah...
Sedih menyelubungi diri lantas emosi bermain sendiri menyelubungi kekilafan yang sedang berlegar dalam sedar mahupun ilusi. Begitu banyak bala bencana yang telah Allah turunkan, namun manusia terus dibuai alpa, mengapa ini berlaku? Berkali-kali penulis ingin berpesan bahawasanya semua ini berpunca daripada KETIDAKFAHAMAN dan INDAH KHABAR DARI RUPA.

Dalam sedar mahupun tidak sebenarnya, kita lebih banyak bercakap dan lebih gemar mencari salah orang dan menunding ke arah orang lain,MENGAPA?Mengapa perlu merasakan hebat? Ya, benar jika ada yang menjawab menggunakan dalil daripada SURAH ALI-IMRAN ayat 110...lantas anda perlu mengkaji ayat tersebut sehingga keakhirnya bukan sedar dapat pangkal hujung lesap mahupun sebaliknya.

Manusia amat gemar berfikir menggunakan logik akal namun adakah pernah walau sekalipun kita merujuk kepada AL-QURAN dan As-SUNNAH? Adakah kita benar-benar faham? Ataupun sekadar berguru dengan buku-buku yang begitu banyak percanggahan dan yang amat menggusarkan daripada mana sumber yang diambil? Adakah benar dalil-dalil yang digunakan? Atau sekadar mengaburi mata pembaca untuk terus membaca dan menganuti suatu ajaran yang akhirnya merosakkan?

Cuba bayangkan andai beginilah perangai masyarakat ISLAM yang suka mecari salah orang, apa akan jadi pada ISLAM itu sendiri? Sudahlah menfitnah ISLAM ditambah lagi dengan menyusahkan UMAT ISLAM dalam urusan penyebaran DAKWAH.Disebarkan tomahan kononnya ada SESETENGAH PIHAK YANG MEMBAWA ISLAM MEMPUNYAI AGENDA JAHAT, MEMBAWA AJARAN SESAT DAN YANG AMAT MELUCUKAN ADA KEINGINAN UNTUK MENJATUHKAN SESETENGAH INDIVIDU YANG TAKUT DENGAN BAYANG-BAYANG SENDIRI. Mengapa perlu mengkasta-kastakan ISLAM sedangkan RASULULLAH sendiri tidak pernah mengkasta-kastakan mana-mana puak malahan RASULULLAH cuba menyatukan semua PUAK serta KAUM yang ada bagi memperkukuhkan kedudukan ISLAM.

Tetapi kita sekarang, lebih cepat melatah bila diusik tentang isu yang remeh. Suka mensysdidkan keadaan yang labih teruk mengaku sebagai pemimpin tetapi pengikutnya hanya kekasih yang setia mengikut telunjuk kekasihnya yang ibarat harimau tidak berkuku.Golongan ini yang bakal melahirkan WARIS TAK BERJARI. Saya pasti akan ada yang melabel saya ini tergolong dalam golongan extremist. Itu terpulang kerana bagi saya, saya harus menyuarakan apa yang sewajarnya sebagai seorang manusia dan melaksanakan AMANAH yang telah ALLAH pertanggungjawabkan sejak pertama kali benih disenyawakan. Saya tidak mahu dipersalahkan dan diheret ke NERAKA kelak akibat kelalaian saya ataupun tergolong di dalam golongan INSAN YANG BERILMU TAPI TIDAK BERAMAL.

Buat tatapan untuk direnung fikirkan bersama...

0 ulasan: